Smide och Konstsmide Johan Sangberg

• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • dark color
  • red color

Vid smide är smedens viktigaste verktyg är ässjan, städet, hammaren och tålamodet. I smedjan finns tänger, mejslar, vattenkannor, handskar, läderkläde med mera. Ässjan och städet är oftast placerade mörkt, då det gör det lättare att avgöra järnets glödfärg. Det i sin tur avgör om järnet är smidbart, härdbart eller kan glödgas. Konstsmide blir resultatet.

Galleri - Räcken

Räcke, staket, grind

Grindar, staket och galler är vanliga inredningsdetaljer som med fördel utförs i smide. (Länk uppdaterad 2011-11-19)

Galleri - Fasaddekor

Ritning, skiss, modell

Att formge och skapa nya ritningar och lösningar ger nya uppslag alltid. (Länk uppdaterad 2011-11-19)

Galleri - Skisser

Skulptur, tavla, ljusstake

Skulptur, tavla, ljusstake (Länk uppdaterad 2011-11-19)
Ljuskrona i järn

En ljuskrona är en större, vackert utarbetad takkrona för ljus. Eftersom jag arbetar i järn blir mina ljuskronor oftast av smide. Fördelen med att beställa en ljuskrona i smide av mig är att du kan få den precis som du vill. Det går att beställa en ljuskrona med endast ett ljus i likaväl som det går att beställa en för 10 ljus. Form och design är viktigt och har man egna ideer eller tankar om hur en ljuskrona skulle kunna se ut hjälper jag till att realisera detta åt dig. Ljuskronor för stearinlju är vackra och värmer dessutom upp i ett rum. Det ger en stämningsfull belyslning i hus och hem.

Lampett
Lampett
Lampett
Lampett
Lampett
Lampett
Lampett
Lampett
Lampett
Lampett
Lampett Ton
Lampett Ton