-
Smidesutrustning till salu
Nu säljer jag av verktyg och maskiner i smedjan. Allt säljs "på ett bräde". Vad innehåller detta då? Abno fjäderhammare 25kg Smidesstäd 75kg (Norrlandsmodel) 2st Skruvstycken, olika modeller H…
Erik Höglund Glaskonstnär
Mitt i Glasriket, Boda Glasbruk, det blev min första arbetsplats. Där arbetade jag som konstsmed i ett antal år. Under den perioden mötte jag mycket hantverk och främst då glas. Flera glaskonstnärer v…
Lunds Domkyrka
Det var länge sedan jag besökte Lunds Domkyrka. Denna gången glömde jag dock min kamera i bilden så det fick bli lite bilder med mobiltelefonen. Ktedralen är ju fantastisk så det blir säkert ett till…Masthuggskyrkan Förr o Nu
Eftersom jag 2012 fick förmånen att renovera ett stort antal ljuskronor till Masthuggskyrkan väckte mitt intresse för själva byggnaden och allt där omkring. En nyinköpt bok på loppis gav ett helt kapi…
När jag får frågan om att tillverka en ny ljusbärare besöker jag kyrkan och betraktar formen, känslan stämningen som skapas där. Varje kyrka är unik och då skall även utsmyckningen spegla detta. Jag tar en hel del fotografier för dokumentering. Sedan gör jag två till tre förslag till uppdragsgivaren att ta ställning till, det innefattar även foton, skisser eller modeller. Tillvägagångssättet är liknande när det gäller andra privata eller offentliga utsmyckningar och därmed blir varje smidesuppdrag unikt och personligt.
Här ser du bilder på en Ljusbärare och ljusstakar som jag skapade för ett antal år sedan till kyrkan i Jonsered. I den vackra kyrkan finns det redan en hel del vackert hantverk utfört. Ljusbäraren består av fyra ”ben2 som är smidda i ett enda stycke som håller själva ljusringen. Ett av benen är längre och bär själva korset.
|
| Text och Foto 2010 © Johan Sangberg |
Bildspel från Jonsered
Bildspel från Jonsered

E-meddelande
Karta
vCard